20 Aralık 2017 Çarşamba

BMW E36 M3; DÖNEMİNİN ÇOK ÖTESİNDEKİ YILDIZ



BMW E36 M3




BMW tarihine iz bırakmış modellerden birisi de hiç şüphesi 1991-1999 yılları arasında 4 farklı kasa tipiyle üretilmiş E36 3 Serisi'dir ve serinin en üstünde yer alan M3 modelinin yeri de sadece BMW hayranları arasında değil neredeyse tüm otomobil severler arasında bambaşkadır. 1990'lı yılların çok ötesinde bir tekniğe ve performans özelliklerine sahip olan bu modelin günümüze yansıması ise şüphesiz 2016 yılı başında tanıtılan F87 kasa BMW M2 modelidir. 

BMW E36 M3 tarihi

İlk olarak 1992 yılında tanıtılan E36 M3 modeli, Coupe kasa 3 Serisi'nden farklı gövde kiti ve jantları ile ayrılıyor olsa da günümüzün abartılı ve şişik modellerine bakıldığı zaman mütevaziliği ile öne çıkıyor ve kaputunun altında yatan mükemmel performansa sahip olan motoru gizliyordu bile denilebilir. Ancak bu mütevazi duruşun günümüzün abartılı tasarım anlayışına göre daha güzel ve kibar olduğunu düşünüyoruz. Bu arada başlangıçta Coupe kasa tipi ile başlayan üretime 1994 yılında Cabrio ve Sedan kasa tipleri de katıldı. Ayrıca üretilmeyen bir de Compact kasa tipinde prototipi bulunuyordu. 

3 kasa tipinde de S52B30 kodunda 3.0lt sıralı 6 silindir atmosferik benzin 286ps gücünde ve 320nm torka sahip bir motor bulunuyordu. Güç arka tekerleklere 5 ileri manuel şanzıman ile aktarılıyordu. E36 M3 Coupe 0'dan 100km/saat hıza 6 saniyede çıkarken, 250km/saat maksimum hıza ulaşabiliyordu.


1995 yılı sonlarına doğru (Cabrio: 1996 başı) modelde küçük görsel değişiklikler yapılsa da zaten mükemmel olan 3.0lt motorun hacmi 3.2lt'ye yükseltildi ve motor kodu da S50B32 olarak değişti. Bu yükselmenin ve çeşitli elden geçirmelerin sonucunda ise güç 321ps'e çıkarken tork da 350nm'ye çıktı. Tüm bunların sonucu olarak da model 0-100km hızlanmasını 5.5 saniye arasında tamamlarken son hızı da 250km/saat'in üzerine çıktı.  


Hangi kasa BMW M3'ün sesi daha güzel?
Bu performans değerleriyle E36 M3, dönemin en hızlı ve güzel spor otomobillerinden olan Ferrari F355 Berlinetta modeline bile belli hızlarda kafa tutabilecek duruma gelmişti. Ayrıca bir atmosferik motor için elde edilen 100,3ps Güç/hacim oranı ile de döneminin teknolojisinden ne kadar ileride olduğunu açık bir şekilde göstermişti. 1992-1999 yılları arasında 3 farklı kasa tipiyle toplamda 71.242 adet üretilmiş olan E36 M36'ün günümüzde bile çok sıkı hayranları bulunmaktadır ve bu aracın pırıl pırıl olan çok düşük km'de olanlarını 2016 BMW M3 modeline değişmeyecek kişileri tanıyoruz. 

1996 BMW E36 M3 - 2016 BMW F87 M2 boyut karşılaştırması

E36 kasa 1991 yılında tasarlanmış bir model iken F87 kasa BMW M2 F22 kasa bazlı bir model ve 2013 yılında tasarlandı. Her iki model arasında 20 yıldan daha fazla bir süre söz konusu ve M3 aslında M2'nin bir üst sınıfı konumunda olmasına rağmen ölçüleri dingil açıklığı hariç M2 modelinden daha az. Kısacası bir alt sınıfta yer almasına rağmen M2 daha büyük ve ağır olmasıyla öne çıkıyor ve çeyrek asırda otomobil boyutlarının nereden nereye geldiğini bize açık bir şekilde gösteriyor diyebiliriz. 



1996 BMW E36 M3 - 2016 BMW F87 M2 teknik karşılaştırma

Her iki modelin motorları da benzer motor hacmine, sıralı 6 silindire ve üstten çift egzantrik (DOHC) sistemine sahipler ve yapıları oldukça benzer. Ancak M2 modelinde 1 adet twin-scroll turbo aşırı besleme bulunuyor. Bu verimli turboya rağmen üretilen güç ise çok yüksek değil ve bu BMW mühendisleri tarafından özellikle tercih edilmiş. 3.0lt motor hacminden rahatlıkla 450ps-500ps güç elde edilebilirdi ki zaten bu motorun bahsettiğimiz güçlere sahip olan versiyonları 2016 BMW M3 ve M4 modellerinde kullanılıyor. Ayrıca tork da bu tip bir motor için çok yüksek değil. Kısacası M2 motoru turbo ile aşırı sıkıştırılmamış. Turbonun motora en büyük etkisi ise 465nm torkun 1400 devir/dakikadan itibaren elde edilmesiyle karşımıza çıkıyor. BMW M2, manuel şanzıman seçeneği ile 4.5sn'de 0-100km/saat hızlanmasını sağlayabiliyor ve 7 ileri DCT otomatik şanzıman ile elde ettiği değer ise 4.3sn ancak biz tabloda daha adil bir karşılaştırma olabilmesi için her iki modelde de manuel şanzımanı seçtik. E36 modelinde de SMG adında 6 ileri bir otomatik şanzıman bulunuyor ancak bu tip araçların hakkı bize göre manuel şanzıman ile verilir.
Yaklaşık çeyrek asır öncesine dönecek olursak; Sıkıştırma oranı daha yüksek olan ancak atmosferik beslemeli bir motora sahip olan E36 M3'ün güç/hacim, tork/hacim ve güç/ağırlık oranları M2 modeline göre düşük gibi görünse de dönemine göre muhteşem değerler demek oldukça mümkün. Özellikle ton başına elde edilen 211ps güç/ağırlık oranı gerçekten de mükemmel ve bu sayede günümüz için bile oldukça iyi bir değer olan 5.5sn 0-100km/saat hızlanma değerinin elde edilmesi sağlanıyor. Bu arada E36 M3 modelinin Nürburgring Pisti'ni 8:35 dakika ve  F87 M2 modelinin de 7:58 dakika'da bitirdiğini belirtmeden geçmeyelim. Aradaki 37 saniye fark 20 yılın üzerindeki bir teknoloji farkı için çok da fazla değil diye düşünüyoruz. Kısacası her şey motor ve şanzıman değil ve yol tutuş özelliklerini arttıran birçok yenilik de aradan geçen uzun yıllar süresince gerçekleşti. 

Tüm bu değerlerden de görüleceği gibi E36 BMW M3 modeli tazeliğini halka koruyor ve performans değerleri ile de göz kamaştırıyor ve günümüzün bazı performans modellerini bile kıskandıracak derecede iyi. Gerek tasarımının tazeliğini hala koruması ve zerafeti gerekse de çağının çok ilerisindeki teknolojisi sayesinde BMW'nin en özel modellerinden birisi olmayı da hak ediyor diye düşünüyoruz. 




1996 BMW E36M3 - 2016 F87 M2 görünüm karşılaştırması








Alıntıdır
http://www.sekizsilindir.com

5 yorum:

DİJİTAL KLİMANIN GİZLİ KODLARI

Sanırım Bu bilgi 18 tuş Bilgisayarı Olmayanlar için biraz ilaç gibi gelecek KLİMANIZ AŞAĞIDAKİ GİBİYSE